søndag 31. mai 2009

Norges beste politiske blogger topp 20

Avstemningen over Norges beste politiske blogger er nå avsluttet. Listen ble seende slik ut:

1. Onar Åm : Nominasjonen av Åm var kontroversiell, men seieren var overlegen. "Anonym" har hevdet at han stemte 32 ganger på Åm - hvilket i så fall må bety at han har løpt fra pc til pc. Jeg har ingen mulighet for å sjekke opp den type "valgfusk". Men en sjekk på Google analytics forteller meg at Åm antagelig ville ha vunnet uansett all den tid svært mange besøkende på min blogg i den senere tid har kommet direkte fra hans blogg og fra Det Liberale Folkepartiets debattforum.. Åm har mobilsert best og flest og er derfor Årets politiske politiske blogger 2009. Gratulerer! Så gjenstår det å se hvor mange stemmer DLF kan ta med seg i det ordentlige valget til høsten, jeg tviler på om det blir noe særlig over det antallet som Åm her oppnådde...

2. Oddbjørn Evenshaug: Evenshaug har kritisert denne kåringen for uklare kriterier og manglende bloggfaglig innsikt i nominasjonskomiteen (meg). Sikkert en betimelig kritikk. Like fullt har mange av hans tilhengere funnet veien hit og gitt ham sin stemme, noe som sendte ham helt opp på 2. plass.

3. Tore O. Sandvik: Gikk knallhardt ut og var helt i ledelsen i starten. Men måtte se seg forbigått av Åm og Evenshaug etter hvert og havnet til slutt på 3. En pallplass lar seg uansett høre i dette knallharde selskapet.

4. Are Slettan: Har vært i toppsjiktet hele veien og kom i mål på den ofte litt forsmedelige 4. plassen. Men i denne sammenheng synes jeg at 4. plass er meget sterkt.

5. Heidi Nordby Lunde : Vampus ble nr. 5 etter en noe treg start. Best av de (altfor få) nominerte damene er slett ikke ueffent, selv om hun i manges øyne nok burde vært enda høyere oppe.

6. Knut Johannessen : Jeg kan nå røpe at Johannessen fikk min stemme. Uten at det holdt til noe mer enn en sjetteplass. Men sjetteplass skal man tross alt ikke kimse av!

7.Sondre Olsen: Gjorde det klart best av de tre KrF-erne. Det bør da være noe å ta med seg inn i valgkampen?

8.Halvor Sevatdal: Mobiliserte bra etterhvert og kom inn på en meget respektabel 8. plass.

9.Hanne Blåfjelldal: Begynte meget svakt, men kom seg utover i kåringen. Blåfjelldal er et klart Frp-lyspunkt i et nærmest stummende mørke. For hvor blir Frp-bloggene av? Når skal Frp knekke nettkoden?

10. Paul Chaffey: Jeg rotet litt med nettadressen hans, men det fikk neppe noen avgjørende betydning for utfallet. Dro til slutt i land 32 stemmer, noe som akkurat holdt til en plass på topp ti.

11.
Jan Arild Snoen
: Svak start av min Minerva-kollaga, men kom seg i mål med 30 stemmer. Det er slett ikke noen grunn til å skamme seg over dette på neste Minerva-fest...

12. Fredrik Mellem: Var dypt kritisk til nominasjonen av Åm. Greide å samle 26 stemmer bak sitt kandidatur. Må lykkes bedre med mobiliseringen i valgkampen for å hjelpe Hadia Tajik inn på Tinget fra Oslo. Hun ligger utsatt til på min siste Oslo-prognose.

13.Kjetil Løset: TV2s politiske reporter hadde etter mitt skjønn fortjent en mer fremskutt plassering.

14. Astrid Meland: Det ble stilt spørsmålstegn ved om Meland er politisk nok for en slik kåring. Men jeg lot tvilen komme henne til gode og 21 innkasserte stemmer kan tyde på at flere enn meg synes at hun holder mål også politisk...

15. Audun Lysbakken: Lå blant de nederste hele veien. Er det et lite forvarsel om et svakt SV-valg? Eller er det snarere et varsel om at SV-ere i (for!)liten grad frekventerer min blogg.

16. Bård Vegar Solhjell: Norges beste statsrådsblogg holdt ikke til mer enn en 16. plass i denne tøffe konkurransen.

17. Thor Bjarne Bore: Måtte nøye seg med en 17. plass tross en glitrende blogg.

18. Filip Rygg: De mange KrF-erne som etter sigende er innom min blogg, synes å ha sluttet opp om Sondre Olsen. Rygg havnet derfor noe i bakleksa. Etter mine beregninger trenger han å plukke 3400 ekstra stemmer fra dagens KrF-nivå i Hordaland for å kapre sistemandatet i fylket. Mobiliseringen må i så fall opp på et helt annet nivå i tiden som kommer skal han lykkes...

19.Kjell Ingolf Ropstad: KrFs førstekandidat i Aust-Agder bør ha et rimelig greit utjevningsmandat inne. I så måte får han ta den svake oppslutningen her som en liten påminnelse om at det like fullt ikke nytter å finne fram noen sovepute for å komme seg inn på Tinget!

20. Heikki Holmås: Solid sisteplass til SVs 2. kandidat i Oslo. Men husk at alle disse 20 egentlig er vinnere. For hvor mange politiske blogger finnes det "der ute"?


Over 800 stemmer er registrert. Vinneren 2009 er kåret. Men her i gården hviles det ikke. Nå går vi sporenstreks i gang med nominasjonsprosessen fram mot ny kåring av beste blogger 2010. Reglene blir nå slik: Jeg lar de 15 som havnet øverst her, være med videre. De fem som kom nederst, ryker nå ut til fordel for fem nye og friske kandidater. Alle disse 20 legges ut til avstemning i hele juni (kom gjerne med forslag til nye nominerte).

De 15 som kommer øverst blir med videre inn i juli, mens fem nye da kommer til - på bekostning av de fem nederste osv. Slik foregår det hver måned fram til nyttår, da vi vil sitte igjen med en knallgod liste over 20 stykker som skal kjempe om tittelen i 2010.

Alle har nå igjen blanke ark, derfor må du bruke stemmeretten din om din bloggfavoritt skal være med hele veien.

18 kommentarer:

  1. Jeg kan avsløre at fire av de 26 stemmene jeg har fått har jeg avgitt selv. Måtte bare sjekke om det var så enkelt som 1. Stem, 2. slett cockies, 3. stem igjen. Det var så enkelt. Noen har antakelig drevet denne sporten lenger enn meg.

    SvarSlett
  2. Hm. Takk for opplysningen. Trodde at man måtte bytte pc-er for å kunne stemme flere ganger, men er det så enkelt som du hevder, så er det jo selvsagt en klar svakhet som jeg vel neppe får gjort noe med. Eller er det mulig å få fjernet denne muligheten på noe vis?
    Skuffende hvis folk holder på slik, dog...

    SvarSlett
  3. Det hyggelig at noen setter pris på både min og de andre bloggene som har vært gjenstand for oppmerksomhet i denne voteringen. Jeg har imidlertid tidligere både på denne bloggen og annet sted gitt uttrykk for at jeg ikke synes noe særlig om den formen for ”kåring” som denne voteringen representerer. Innvendingene er ikke blitt mindre. Vi kunne trenge en seriøs debatt om hva som er en god politisk blogg, men en kåring av denne typen bidrar etter min mening ikke konstruktivt til en slik debatt. Bloggadministrator skriver at ”kåringen” ikke skal oppfattes alvorlig. Nå ja, jeg er ikke så sikker på det. Det er mye som tyder på noe annet -.

    Når en slik votering først ble gjennomført, var det nesten morsomt, og i hvert fall illustrerende, at Olav Åms blogg knuste resten av selskapet. Etter at Åm under ”nominasjonsprosessen” ble erklært uønsket i det gode selskap fordi nominasjonen av hans blogg ville ”trekke ned seriøsiteten til denne kåringen” (!), mobiliserte Åm via egen blogg sine meningsfeller og ga svar på tiltale. (Se: http://sveintoremarthinsen.blogspot.com/2009/05/norges-beste-politiske-blogger.html og http://onarki.vgb.no/2009/05/arets-beste-politiske-blogg/). Men å trekke den konklusjon at ”Lillabloggen” etter denne voteringen kan kåres til ”Årets politiske blogger”, er vel med respekt å melde heller tvilsomt. Jeg konstaterer at 78 % av stemmene representerer en annen oppfatning. Like lite grunnlag er det for å hevde at min egen blogg er den nest beste sådanne.

    Beruset av ”suksessen” legger man nå opp til en maraton-nominasjon for neste års kåring. (http://sveintoremarthinsen.blogspot.com/2009/05/kan-evenshaug-ta-igjen-am-nye.html ). For min egen del har jeg ikke noe ønske om å være med på dette. Jeg melder meg derfor til gruppen som skal ”lide den tunge skjebne å bli kastet ut av dette gode selskap”, som Marthinsen uttrykker det. Hvis noen kan bli lykkelig ved å få tilhøre selskapet, stiller jeg mer enn gjerne min plass til disposisjon. Jeg ber med andre ord om å bli slettet av listen, og regner med at det blir respektert.

    SvarSlett
  4. Jeg er med på en seriøs debatt om hva som er en god politisk blogg. Hvilke hovedkriterier synes du, eller dere andre, bør ligge i bunn?

    Når det gjelder hvor alvorlig folk tar det, så tviler jeg vel på om dette ses på med særlig grad av gravalvor av noen. Nettavstemninger av denne typen kan i alle fall etter mitt skjønn uansett og kun ha en viss underholdningsverdi -lite annet. Litt moro må en dog av og til unne seg...

    Ift. Åm, som forøvrig heter Onar til fornavn, vil jeg tilføye at det slett ikke bare var han som omtalte kåringen og mobiliserte på sin blogg. Både Jan Arild Snoen, Are Slettan, Halvor Sevatdal, Tore O. Sandvik, Sondre Olsen, Fredrik Mellem, Astrid Meland, Heidi Nordby Lunde, Knut Johannessen og Paul Chaffey har skrevet om denne avstemningen på sine blogger og således forsøkt å mobilisere.

    Jeg skal selvsagt respektere ønsket om å stryke deg av listen, men siden avstemningen allerede er i gang, så får jeg dessverre ikke gjort det før juni er omme.

    SvarSlett
  5. Er dog noe problematisk at man bare har én stemme. Er det mulig å gjøre noe med dette?

    To blogger som bør nomineres til neste års avstemning er UH-bloggene Blaatt (www.blaatt.com) og Frydonomics (www.frydonomics.wordpress.com).

    SvarSlett
  6. Jeg ber deg respektere at jeg ikke ønsker å være med ved å stryke meg fra listen med en gang. At voteringen har nettopp har startet, er ikke godt nok argument for å vente.

    SvarSlett
  7. Jeg synes det bare er morsomt med slike avstemninger jeg:) Et mål er jo å skaffe mer oppmerksomhet rundt de politiske bloggene, og det bør jo alle vi være begeistret for.

    Kjekt å se at en blogg med så enkelt design likevel er trivelig å besøke. Jeg er forresten i full gang med å sanke de 3400 stemmene vi mangler i Hordaland for at Filip skal komme på stortinget:)

    (Oddbjørn: Tror ikke det bare er å slette deg fra månedens kåring... Da må han i tilfelle slette hele meningsmålingen, og stemmene som allerede er gitt, vil bli slettet. )

    SvarSlett
  8. Svein Tore: Nå er du litt uetterrettelig. Jeg har ikke skrevet et pip om denne avstemningen, og har heller ikke forsøkt å mobilisere. Hvis jeg hadde hatt et brennende ønske om å få mange stemmer hadde jeg nok klart å mobilisere flere enn de 22 jeg har fått i tillegg til mine fire egne stemmer.

    I den grad noen tar dette litt for alvorlig, så er det kanskje deg? :-)

    SvarSlett
  9. Til Sondre og Svein Tore:
    Da jeg bare timer etter at den nye voteringen var igangsatt ba om å bli strøket fra listen, var det avgitt kun fem stemmer. Da Svein Tore svarte meg, var det avgitt 11. I skrivende stund er det avgitt 16. Man tar denne voteringen svært alvorlig hvis det skulle være noen katastrofe å starte på nytt etter at det er avgitt noen få stemmer.

    Til Svein Tore:
    Jeg synes du må bestemme deg. Hver gang du møter kritikk for denne ”kåringen”, svarer du at den ikke skal tas alvorlig. Men alt du ellers sier, viser at det er nettopp det du gjør. Ditt argument for ikke å kunne starte voteringen på nytt etter at det bare er avgitt en håndfull stemmer, er et godt eksempel. Jeg gjentar enda en gang at jeg ikke ønsker å være en del av dette.

    Du sier du gjerne er med på en debatt om hva som er en god politisk blogg, og spør dine lesere hvilke hovedkriterier som bør ligge i bunn. På bakgrunn av at det er du som holder på med denne voteringen og ”kåringen”, der du også er ”nominasjonskomité, forekommer det meg at ingen burde være nærmere til å si noe om det spørsmålet enn nettopp deg. Du er blitt utfordret, men avstår konsekvent.

    Du viser til - hva alle som har fulgt med vet - at flere enn Onar Åm har brukt sin egen blogg til å mobilisere stemmer. Ja vel, men hva så?

    SvarSlett
  10. quote
    "Jeg er med på en seriøs debatt om hva som er en god politisk blogg. Hvilke hovedkriterier synes du, eller dere andre, bør ligge i bunn?"

    Sånn helt i bunnen bør det ligge en forutsetning om at bloggeren har klart for seg hva han skriver om. Med andre ord at han kan besvare på spørsmålet "Hva er politikk?"

    Som de fleste lærer i skolen vedtar politikerne lover og dersom man bryter loven blir man sperret inne (se f.ex Kardemomme By).

    Politikk er altså vitenskapen om hvem som skal sperres inne for hva.

    Fredrik Mellem demonstrerte for all verden at han ikke er kjent med dette i følgende passsiar:

    Onar: "En lov er en kronisk legitimering av voldsbruk mot borgerene."

    Hva svarte Fredrik Mellem?

    ”Dette er et slags forvirret kvasiliberalistisk ideologisyn som jeg kort og godt ikke finner det bryet verdt å gå i dialog med.”

    Jeg er forbauset over at man kan bli nominert til topp 20 innenfor et fagfelt uten å ha peiling på hva fagfeltet omfatter.

    Se ellers http://onarki.vgb.no/2008/10/alle-skal-med-ingen-slipper-unna/

    SvarSlett
  11. Wold: Ja, det er mulig å åpne for stemmer på flere alternativer. Men jeg har, i tråd med ordinære valg, kun åpnet for ett alternativ. De to ønskene er notert.

    Evenshaug: Jeg forsøkte å slette deg fra listen, men fikk da opp meldingen "Du kan ikke redigere denne meningsmålingen, fordi noen allerede har stemt". Valgte derfor å la avstemningen gå videre av hensyn til de som hadde stemt. Innrømmer gjerne at jeg slett ikke er noen kløpper på slike tekniske saker, så hvis det finnes en redigeringsvei forbi dette hinderet, så er jeg takknemlig for tips.

    En god politisk blogg bør oppfylle flere av disse kriteriene:

    1) Høy frekvens. Helst daglig, men minumum ukentlige oppdateringer. Samtidig vil jeg tilføye at det finnes en grense hvor frekvensen kan gå ut over kvaliteten.

    2) God språkføring. Bloggeren må kunne skrive godt.

    3) Bra substans. Bloggen bør tilføre oss noe -helst elementer som man finner ingen eller få andre steder.

    4) Mange av blogginnleggene bør være politisk relaterte. Kanskje burde 50 prosent være et rimelig kriterium. Så er det selvsagt også et spørsmål om hvordan politikk skal defineres og om vi skal bruke en bred eller smal definisjon.

    5) Åpne for dialog. En god blogg legger opp til dialog med leserne. Dette fordrer også at bloggeren, i alle fall i noen grad, selv bidrar i dialogen med leserne.

    6)Få fram personligheten. Bloggen bør i en viss grad ha en personlig vri som gjør at leserne, i alle fall til dels, blir bedre kjent med personen bak. Politikere som f.eks. kun legger ut sine egne taler og kronikker etc faller her noe igjennom.

    Det var seks nevnt. Hvile kriterier synes dere bør legges til grunn?

    Mellem: Jeg beklager. Ser nå at det jeg siktet til, var en twittermelding (Sosialdemokratiet.no er nominert til Norges beste politiske blogger: http://is.gd/yOAo #politikk #valg09 #LOkon #Arbeiderpartiet #AUF09) - som riktignok ble vist på din blogg).

    Olsen: Lykke til med sankingen! Du/dere har en stor jobb å gjøre...

    SvarSlett
  12. Du trenger overhode ikke være noen kløpper i tekniske saker for å slette den igangsatte meningsmålingen, slette mitt navn og så starte meningsmålingen på nytt. De få som har stemt, kan sikkert stemme om igjen. Avstemningen skal jo ifølge det du selv sier ikke tas alvorlig?!Jeg ber deg altså ytterligere en gang respektere at jeg ikke ønsker å være med på dette. Så la meg få slippe enda en gang å måtte lese "av hensyn til de som har stemt".

    SvarSlett
  13. Åm vant? Hurra for demokratiet!!
    Grøss.

    SvarSlett
  14. Sentrumskonservativ2. juni 2009 kl. 10:23

    Svein Tore Marthinsen må da være i sin fulle rett til å omtale og/eller nominere Evenshaugs blogg i den grad han selv ønsker. Ønsker Evenshaug å begrense ytringsfriheten på nett?

    SvarSlett
  15. Makan til sutrete og ubehagelig fyr som denne Evenshaug har jeg aldri sett maken til ... Hvis han velger å ikke besøke denne bloggen så slipper ham i hvertfall å se seg selv på lista. Lykke til med det.

    SvarSlett
  16. Har Evenshaug husket sitt glass med eddik? Virker som om du tar dette mer alvorlig enn de fleste. Du blir jo slettet etterhvert, og de som allerede har stemt slipper å begynne på nytt. Det må da være en god løsning?

    SvarSlett
  17. OK - en twittermelding er jo en slags miniblogg, så da beklager jeg. Du har dine ordi behold :-)

    SvarSlett
  18. Interessant kåring. Vi har en lignende liste over politiske blogger her:
    http://valgprat.no/bloggoversikt

    SvarSlett