fredag 5. juni 2009

Venstre - historie og muligheter

Det blir tittelen på det foredraget som jeg skal holde i morgen i.f.b. med Buskerud Venstres valgkampkickoff. Lokalpartiet synes å ha sydd sammen en meget interessant meny for deltakerne, og jeg må jo tilstå at å hoppe etter Arne Hjeltnes neppe blir noen særlig enkel oppgave...

Siden jeg er i "Venstre-modus" akkurat for øyeblikket, så tar jeg gjerne noen spørsmål knyttet til partiet. Eventuelt kan jeg også viderebringe dem til personer som muligens vet mer enn meg i morgen.

Tar sikte på å holde dere oppdatert med et par bloggposter i løpet av morgendagen.

3 kommentarer:

  1. Hvordan vurderer dagens EU-skeptikere i Venstre de konstitusjonelle sider knyttet til et norsk EU-medlemskap? Kan et medlemskap forsvares etter en implementering av Lisboa-traktaten (eller Maastricht for den del...) i lys av Grunnloven §§ 1, 49, 93 og 112 (etter mitt syn de viktigste)?

    Dette er ikke akkurat det argument som man hører oftest fra sosialistdominerte Nei til EU. Merker at jeg savner Anne Enger (Lahnstein).

    SvarSlett
  2. I den grad man kan snakke om forskjellige floyer/stroeminger i Venstre i dag; hvordan vil du dele dem inn?

    SvarSlett
  3. Sentrumskonservativ: Trine Skei Grande skal være der, hun er jo EU-skeptisk, så det er mulig at jeg kan få tatt det opp med henne.

    Oraklet: Fløyene i Venstre har jo opp igjennom historien brutt ut av Venstre..Det er bl.a. derfor Venstre har gått fra å være så store til å bli små. Men i dag er det nok også visse spenninger i Venstre, som i ethvert parti. Jeg vil nok trekke fram EU som en egen dimensjon som deler partiet omtrent på midten. Høyre-Venstre-aksen er nok også synlig i Venstre. Venstresiden vil ha et nærmere samarbeid med Ap, mens Høyresiden i partiet betakker seg for akkurat det. I tillegg vil jeg hevde at det er visse tegn til en bygd vs by-dimensjon. Det tidligere bygdepartiet er jo i ferd med å bli et byparti, for å si det litt enkelt. En del i "Bygde-Venstre" har nok problemer med denne klare urbane profileringen.

    SvarSlett