søndag 11. april 2010

Høyre-venstre-aksen

Her har jeg lagt ut noen hovedpunkter fra mitt foredrag i går om norske konfliktlinjer for talenter i KrFU. Under denne halvannen times seansen, kjørte jeg også noen korte gruppeoppgaver (aktivisering er bra!). En av dem lød:
Plasser partiene (Frp, Ap, SV, Sp, V, H og KrF) på høyre-venstre-aksen. Hvorfor plasserer dere partiene akkurat der? (hvilke saker ligger til grunn).


Gruppene var stort sett enige om at plasseringen burde se om lag slik ut:


V--------------------------------S--------------------------------------H
       SV     Ap        Sp            KrF     V       H        Frp


Av saker som er avgjørende for H-V-plasseringen, var vi innom både skatter og avgifter, synet på statens omfang og offentlig vs privat. Noen mente også at verdipolitikk, skole og velferd også kan sorteres inn som grunnlag for plassering på denne aksen.


Enig eller uenig?

6 kommentarer:

  1. Høyre-Vesntre skalaen er foreldet og altfor enkel. Man bør heller bruke et kryss med Totalitær/Nattvekter stat og økonomisk H-V

    Ellers ville jeg byttet V med KrF, men det har jo relativt lite å si.

    SvarSlett
  2. Leif: Ungdom i KrF.

    Anonym: Mener du at H-V-skalaen ikke lenger er særlig relevant? Alt jeg har lest av valgforsknining tyder på at denne dimensjonen fortsatt står meget sentralt for norske velgere.

    SvarSlett
  3. H-V skalaen er fortsatt aktuell for folk flest. Vi så den jo i kampen Jens mot Jensen, men for vordende politikere, studerte samfunnsvitere og SV-studenter er den for enkel, mener jeg. Dét tyder i hvert fall litteraturen jeg leser på :)

    SvarSlett
  4. Man trenger to linjer eller en firkant imo. Høyre venstre aksen forteller egentlig veldig lite bortsett fra hvilke sammarbeidspartnere de vil ha og hvor "ekstreme" de er.

    SvarSlett
  5. Hvorfor er de ofte plassert slik ?

    SvarSlett