tirsdag 12. april 2011

De siste velgertrendene


Jeg har tatt en kikk på de siste stortingsmålingene, lokalmålingene og mine egne prognoser og har gjort meg følgende refleksjoner om partienes posisjoner - fem måneder igjen til valget.

Rødt: Burde kunne utnytte det rommet som har åpnet seg til venstre pga. SVs regjeringsdeltakelse, men får det bare ikke til. Min prediksjon er nå et valgresultat i sjiktet 1,6-1,8. Det er svakere enn sist og vil være en skuffelse.

SV: Hadde noen oppløftende målinger i kjølvannet av Lofoten-seieren, men inntil vi får klarere bekreftelser så er min vurdering at dette er et lite blaff. Løftet er i alle fall ikke reflektert på lokalmålinger. Jeg har SV nå på et prediksjonsnivå i området 5,0-5,3 og synes det slett ikke ser bra ut for partiet. Det er også et stygt faresignal at partiet stiller liste i 29 færre kommuner enn i 2007.

Ap: Visse indikatorer peker i retning av et løft, men her trengs flere tall som bekrefter. Foreløpig peker min prognose i retning av et resultat i området 28-29 ved kommunevalget, noe som vil være en liten tilbakegang fra 2007 - men kommer til å justere noe opp hvis det kommer verifiseringer av oppgangstrend på de kommende målingene. Trolig er økende lojalitet blant tidligere velgere en årsak til noe bedre tall. Ap har i tillegg en del sympatisører blant gjerdesitterne, og klarer de å hente ned noen av dem i valgkampen, så kan valget bli bra.

Sp: Er hardt presset og er tydelig ukomfortabel i sykehussaken. Virker å ha "lært" av SV og dyrker sine tap i regjering for tiden. Etter brukbare kommunetall på 7-tallet i februar og deler av mars, har det gått utforbakke og fire lokalmålinger på rappen har nå vist 6-tallet. Partiet har tidligere vist brukbar evne til å løfte seg noe i løpet av valgkampen. Det kan Sp trenge denne gangen også, jeg har dem foreløpig på et valgresultat på rundt 7 blank - ett prosentpoeng under 07-resultatet.

KrF: Den indre striden har lagt seg og partiet samler seg, i alle fall på kort sikt, bak sin nye leder Knut Arild Hareide. Noen lyspunkter på de siste lokalmålingene, men stortingsmålingene viser overraskende nok, nå lavere nivåer for KrF enn på kommunemålinger. Her er det noe som skurrer for KrF gjør normalt sett bedre riksvalg enn lokalvalg. Husk også at KrF ikke stiller liste i hele 131 av landets 430 kommuner. Min prediksjon ligger nå rundt 5 blank noe som vil være over ett prosentpoeng svakere enn i 07.

Venstre: Synes å ha lagt valgnederlaget i 2009 solid bak seg og framstår posisjonert til å gjøre et bra valg. Kommunemålingene holder seg stabile i sjiktet 5-6, mens stortingsmålingene spriker fra alt fra 3-tallet og opp til over 6. Foreløpig noe vrient å lese Venstre, men jeg har inntil videre lagt meg på ca 5,5 i prediksjon og dermed litt under 2007. Vil den grønne "bølgen" kunne slå inn også i Norge nå og løfte fram V eller evt. De Grønne?

Høyre: Fremdeles kruttsterke tall. Noen små svakhetstegn på de aller siste målingene dog. Ap har plukket ut eldreomsorg som sin hovedsak. Det kan være et smart trekk for dette er et felt hvor Høyre har slitt tungt med velgertillit på - få velgere sier Høyre har landets beste eldreomsorgspolitikk. Høyre står imidlertid meget sterkt ute i kommunene og gjør normalt bedre lokalvalg enn riksvalg. Min prognose viser nå et resultat i området 25-26.

Frp: Pilene har pekt i gal retning i hele år, og Birkedal-saken har forsterket nedgangen, slik jeg antok. Både stortingstall og kommunetall viser nivåer under 20. Økende bensinpriser kan imidlertid bli partiets redningsplanke på kort sikt. Jeg har Frp nå på ca 17 - altså omtrent ved forrige valg. Partiets valgkamp blir meget interessant å følge - her kan ende det med alt fra 14-15 til over 20 prosent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar